Lektion 4-Dialog

Nu har du skapat karaktärer. Visst känns det som att du har stiftat nya bekantskaper? Men man kan inte ha personer som bara går runt och agerar, de måste kunna prata också. Det har blivit dags att skriva dialog.

Dialog
En välskriven dialog ska ge en tydlig bild av de inblandade personerna, samtidigt som den för handlingen framåt. En dåligt skriven dialog kan få läsaren att förkasta hela boken. Att skriva dialog är en konst man kan träna på. Några saker att tänka på är:

1. Var noga med att varje person har en egen röst. Tänk efter hur karaktären pratar. Hur hade han eller hon formulerat sig? Skulle han eller hon verkligen svara så där? Faktorer som kan påverka hur en person pratar är ålder, kön, social status, kulturell tillhörighet, yrke och utbildning.

2. Skapa dynamik i texten genom att ibland börja ett stycke med en dialog. Istället för att skriva ”Patrik knackade på hemma hos den gamla damen och väntade på att hon skulle öppna …” kan du kasta dig rakt in i dialogen och låta den berätta var han befinner sig, vem han träffar och varför han har kommit dit.

3. Försök att hitta andra sätt att visa vem det är som pratar än att hela tiden skriva ”sa Patrik”. Ofta är det inte ens nödvän- digt att påpeka vem det är som talar – är det en konversation mellan två personer är det ofta givet ändå.

4. Strössla heller inte med adverb utan var sparsam med dem. Exempel på när man använder adverb är: ”sa han hest”, ”vis- kade hon svagt”, ”tjöt han ilsket”. Lita på att läsaren själv kan förstå det av sammanhanget.
Här är en dialog ur min bok Predikanten: ”Linda?”
Typiskt, inte ens här i stallet fick hon vara i fred.
”Linda?”
Rösten blev mer uppfordrande. Han visste att hon var här, så det var ingen idé att försöka smita.
”Jaa, det var ett jävla tjat. Vad är det?”
”Du behöver faktiskt inte tala till mig med ett sådant ton- fall. Jag tycker inte att det är så mycket begärt att du försöker vara lite hövlig.”
Hon muttrade några svordomar till svar, och Jacob lät det passera.
”Du är faktiskt min bror och inte min farsa, har du tänkt på det?”
”Jag är väl medveten om det, ja, men så länge du bor under mitt tak, så har jag faktiskt ett visst ansvar för dig.”

Här har jag försökt ge personerna i dialogen var sin karak- teristisk ton. Tonårstjejen, respektlös, talar slarvigt och med svordomar. Hennes bror har jag medvetet gett ett väldigt formellt och uppstyltat språk, för att markera dels att han är betydligt äldre än vad hon är, dels att han är en ganska rigid person.

Vad är då en realistisk dialog? Riktiga människor använder många artighetsfraser: ”Hur mås det idag då?”, ”Trevligt att du kunde komma?” och ”Hur mår frugan?”. Minimera sådant. Tanken är att dialogen ska föra handlingen framåt. För mycket småprat blir tjatigt och drar ner tempot.

Slutligen – läs dialogen högt när du har skrivit den. Då känner du vad som fungerar och missar kan strykas eller skrivas om.

Övning
1. Tjuvlyssna på ett samtal på bussen, på ett kafé eller på något annat offentligt ställe. Skriv ner det du hör och skriv sedan en scen, där du använder dialogen du avlyssnat.

2. Prova att skriva om stycket ett par gånger och ändra några av faktorerna som jag nämner ovan (ålder, bildning, yrke) och se hur det ändrar dialogen. (Även om du från början arbetar med en verklig dialog du hört har du full frihet att börja ändra i den – du är ju författare!)

3. Skriv en dialog på minst två sidor utifrån ett av dessa två scenarion:
• En polis förhör en man som är misstänkt för att ha mördat sin hustru. Mannen hävdar att hustrun gick ut genom dörren tre dagar tidigare och att hon sedan dess är försvunnen.
• En man och en hustru diskuterar sina misstankar om att deras son är inblandad i en rad våldtäkter och mord på unga flickor. Fadern vill att de ska gå till polisen, modern vill att de ska skydda pojken och hålla tyst.

Boktips
Den hemliga historien av Donna Tartt är en av de bästa spän- ningsböcker som skrivits. I den kan man lära sig hur man bygger upp och behåller spänningen i en bok.

Isobel Lambot: How to write crime novels, s 125–129 Sue Grafton: Writing mysteries, s 101–109
Shannon O’Cork: How to write mysteries, s 87–97

Länk
www.skrivarsidan.nu

Facebook

Instagram