Lektion 5-Miljö

Visst var det en svår men rolig uppgift att skriva dialog! Jag brukar ibland göra som jag bad er att göra i övningen – sitta och tjuvlyssna på folk. Intressanta samtal försöker jag lägga på minnet för att kunna använda i mina böcker. Nyttigt, och som bonus får man höra en del spännande saker.
Något annat som är viktigt för att skapa liv i berättelsen är miljön. För mig blir den ofta som en egen person med en ton och en röst. Miljön är tacksam att skriva, några grova drag med penseln och några få detaljer räcker för att läsaren ska se det hela framför sig. I spänningslektionen nämnde jag yttre och inre miljö, nu ska jag hjälpa dig att välja miljö.

Att välja huvudmiljö
Välj en miljö du känner väl till. Har du bara varit i Norrland en gång på semester – välj en annan plats. Anledningen är att oavsett hur mycket research du gjort om Norrland så kän- ner du ändå inte till den miljön tillräckligt för att det ska bli trovärdigt. Där du bor, är uppväxt eller har vistats mycket – där känner du till atmosfären, människornas mentalitet, hur man pratar, hur man tänker. Mina böcker utspelar sig därför

i Fjällbacka, där jag växte upp. Jag flyttade visserligen där- ifrån efter studenten men jag kan ändå den miljön utan och innan. Trots att jag bor i Stockholm sedan många år skulle jag inte på samma sätt kunna skriva mina böcker med Stockholm som bas.

Miljö är inte bara en plats
Vädret är en mäktig faktor för att skapa stämning. Utnyttja det. Exempelvis kan ett strilande, grått regn förmedla en tung, dyster stämning. Använd inte bakgrunden som en kuliss, utan låt den skapa en atmosfär i handlingen. Huvudpersonen kan i förtvivlan luta huvudet bakåt och känna regnet som tårar mot ansiktet, solen kan bränna mot en naken rygg som gräver en grav i skogen etcetera.
Använd alla fem sinnena i dina beskrivningar. Läsaren kan få lukta, höra, känna och smaka. ”Luften förde med sig en metallisk smak mot tungan och näsan fylldes av en sötaktig, märklig doft.”
Beskriv istället för att tala om vad läsaren ska uppleva. Istället för att tala om att det regnar, skriv att ”stora blöta vattendroppar slog mot vindrutan och fick sikten att sakta försvinna”. Beskriv hur kläderna klibbade svettigt mot krop- pen istället för att skriva att det var en varm dag.
Lägg in mer information om platsen annat än det rent sce- niska: historia, ekonomi, demografi, religion och så vidare. I mina böcker nämner jag schartauanismen vid ett par tillfällen, och jag förklarar då kort vad den religiösa inriktningen inne- bar och varför den påverkat människorna i Bohuslän – och därmed mina huvudpersoner.

Övning
En kvinna återvänder för första gången på tjugo år till den plats där hon växte upp (och det råkar vara just där du växte upp). Beskriv miljön och hennes känslor på minst två sidor.

Boktips
De fyra yttersta tingen av Andrew Taylor har en fascinerande intrig och en suverän miljö.

Isobel Lambot: How to write crime novels, s 66–77 Sue Grafton: Writing mysteries, s 39–49

Facebook

Instagram